fredag 1 oktober 2010

”Feminin energi är kraft”

Då var höstens kurser igång. Efter vattenskadan som gjorde att vi blev tvungna att skjuta upp kursstarterna i två veckor fick vi äntligen komma igång med terminskurserna i orientalisk dans och Bollywood. Det känns underhart att kliva in i danssalen och träffa alla entusiastiska och fantastiska elever. Extra roligt är det att för första gången få köra en nybörjarkurs i Bollywood och att vi har fått en ny danslärare i orientalisk dans; Maria Luisa.

I veckan gick jag på en eftermiddagsföreläsning; "Den visa kvinnans väg - Celebrate the feminine soul" med Sanna Ehdin på Campus här i stan. Visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag klev in i salen men blev glatt överraskad då det blev en fantastisk och inspirerande eftermiddag. Föreläsningen handlade om hur viktigt det är att hitta det som ger oss energi för att få kraft. Bland annat pratade Sanna om Feminin energi och hur viktigt det är att tillåta sig att få vara kvinna och unna mig att göra det som får mig att känna mig kvinnlig. Då insåg jag, att vad kan vara bättre än att dansa orientalisk dans för att locka fram min feminina energi. För man kan väl knappast känna sig mer kvinnlig som när man fått på sig en rasslande höftsjal kring höften eller drar på sig en glittrande orientaliklänning och sveper ut på golvet i cirklar, åttor, kameler och accenter. Det är sedan länge bevisat att alla sorters dans ökar flödet av endorfiner som får oss att må bra. Av egen erfarenhet har jag gång på gång fått detta bevisat. Hur många gånger har jag inte kommit till danslektionerna på kvällarna och känt mig trött och hängig efter en stressig dag och i det tysta undrat hur i all världen ska jag orka dansa i drygt en timme, jag orkar ju knappt lyfta fötterna? Men när musiken börjar strömma ut från högtalarna och kroppen sveps med av tonerna är tröttheten som bortblåst och när jag lämnar lokalen är jag laddad och fylld med energi så jag skulle kunna flytta ett berg, nåja nästan. Så när du känner dig trött, stressad eller upplever att allt låst sig gör så här; sätt på din favoritmusik, knyt på dig din snyggaste höftsjal, ge dig ut på golvet och SLÄPP LOSS! Om grannarna skull se dig? Strunta i dem! Ta dig tid och unna dig att fira att du är denna fantastiska och vackra kvinna som du faktiskt är och släpp fram all din feminina energi som finns inom dig. Ha nu en riktig underbar helg.


Mer om Sanna Ehdin, hennes böcker och föreläsningar hittar du på www.sannarelations.com Kan varmt rekommendera att gå på någon av hennes föreläsningar/workshops. Hon är också författare till flera böcker, bl.a. "Den självläkande människan", "Sluta kämpa - börja leva", "Finn din inre styrka", Sannas matbok för den självläkande människan", "Finn din energikod".


Bilden är hämtad från www.saharadance.com

2 kommentarer:

Anki sa...

Så sant Eva! Vad glad man blir av att dansa, tillsammans! Kram!

Anonym sa...

Hittade hit via Anki och fullständigt drunknade i energin här inne!

Agneta